Wikileaks Reports Might Have Caused Resignation Of Al-Jazeera Director

Wikileaks has become unstoppable as ever! Its recent publication about the involvement of Al-Jazeera’s director to the US has lead the pan-Arab news network to replace him. However, Khanfar’s side pressed that the network didn’t actually replaced him, but instead the director stepped down from his position. Allegations against him include modifying the network’s coverage of the war in Iraq because of the US pressure.

In 2010, Wikileaks leaked a US diplomatic cable showing Khanfar’s response to the request of the US to tone down their negative coverage. This particular cable is referred to Qatari Ministry of Foreign Affairs which passed Khanfar some of the DIA reports. The leaked cable has indicated that there has been a close three-way consultation between the two countries (US and Qatar) and the network. According to the cable, Khanfar “had taken a look at the piece and had two images removed (two injured children in hospital beds and a women with serious facial injury).” Al-Jazeera is a Qatar funded network and who played a big role in the fighting against the regime of Col. Muammar el-Qadaffi.

However, the network didn’t mention this issue when asked about his resignation. They just mentioned that Khanfar has already planned the resignation a month ago and they were just ensuring a smooth transition with his replacement. They are replacing him with a member of the Qatari royal family.

“I am fortunate to have had eight years working with an outstanding group of professionals. Today, Al Jazeera stands as a mature organisation and I am confident that the organisation will continue to maintain its trailblazing path,” said Khanfar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *